• kontakt@sebmont.pl

Rola witamin w codziennym funkcjonowaniu

Rola witamin w codziennym funkcjonowaniu

Witaminy to związki organiczne, które są niezbędne do życia. Sam organizm ich nie syntezuje, w związku z czym należy je przyjmować wraz z pokarmami lub w postaci suplementów diety. Większość ludzi zdaje sobie sprawę, jak są ważne, jednak też niewiele osób orientuje się, na co tak naprawdę pomagają i czym grozi ich niedobór. A brak witamin może doprowadzić do naprawdę poważnych chorób, także nowotworów. Warto więc dowiedzieć się o witaminach nieco więcej i postarać się, aby organizm przyjmował ich tyle, ile określają normy, uwzględniając także swój wiek, płeć czy styl życia.

W dzisiejszych zabieganych czasach trudno o trzymanie się zbilansowanej diety. W związku z czym wiele osób cierpi na niedobór witamin i minerałów. Warto jednak pochylić się nad swoimi nawykami żywieniowymi i znaleźć czas na przygotowywanie pełnowartościowych posiłków, które nie tylko dostarczą do organizmu potrzebne składniki odżywcze, ale też dodadzą energii czy nawet pomogą zrzucić zbędne kilogramy. W niektórych sytuacjach konieczne będzie sięgnięcie po witaminy syntetyczne, w postaci suplementów. Dziś tego rodzaju produktów nie brakuje, jednak należy je zażywać z umiarem, najlepiej po konsultacji z lekarzem. Co warto wiedzieć o niezbędnych dla zdrowia witaminach?

Witaminy – dlaczego są tak ważne?

Witaminy pełnią rolę wspomagającą dla procesów metabolicznych. Ich niedobór może prowadzić nie tylko do uciążliwych dolegliwości, ale nawet poważnych schorzeń. Brak odpowiedniej ilości witamin nazywany jest hipowitaminozą, natomiast ich nadmiar – hiperwitaminozą. W dobie półek sklepowych uginających się pod preparatami witaminowymi o hiperwitaminozę nie trudno, zwłaszcza że obecnie ludzie mają tendencję do zażywania zbyt dużej ilości suplementów. Jednak gdy niedobór witaminy jest ewidentny, suplementy mogą być nieodzowne. Jaką rolę pełnią niektóre z najbardziej potrzebnych witamin?

  1. Witamina C – to przeciwutleniacz, który pomaga w przyswajaniu żelaza, uczestniczy w produkcji kolagenu, wzmacnia dziąsła i zęby, wspomaga też układ odpornościowy, dlatego jest tak polecana osobom z przeziębieniem. Jej niedobór może powodować szkorbut, pękanie naczyń krwionośnych, powolne golenie się ran i zrastanie kości. Witamina C przede wszystkim występuje w cytrusach, owocach dzikiej róży, kiszonej kapuście, czarnej porzeczce, truskawkach czy ziemniakach.
  2. Witamina B12 – uczestniczy w tworzeniu czerwonych komórek krwi, jest także niezbędna przy syntezie węglowodanów czy kwasów nukleinowych. Jej niedobór prowadzi do anemii złośliwej i uszkodzenia układu nerwowego. Powinni o tym pamiętać zwłaszcza wegetarianie, którzy eliminują ze swojej diety żywność bogatą w tę witaminę. Występuje w takich produktach jak: wątroba, ostrygi, ryby (pstrąg, śledź, makrela), żółtko jajka, mleko, ser żółty.
  3. Witamina D3 – to witamina, która jest syntezowana w organizmie na skutek promieniowania słonecznego. W Polsce cierpi na niedobór tej witaminy prawie całe społeczeństwo, przede wszystkim ze względu na małą ilość dni słonecznych. Witamina D zapewnia prawidłowy wzrost i mineralizację kości i zębów. Wpływa także na pracę serca i przewodzenie nerwowe. Jej niedobór może prowadzić do krzywicy u dzieci, wypadania zębów czy osłabienia mięśni. Pożywienie także jest źródłem witaminy D, np. łosoś, dorsz, tuńczyk, żółtko jajka.

Każdy człowiek powinien zdawać sobie sprawę, jak ważne jest dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Szczególnie ważne są: witamina C, witamina B12 czy witamina D3. Dwie pierwsze najlepiej dostarczać z pożywienia, natomiast w przypadku witaminy D3 dobrze jest jak najczęściej wychodzić na powietrze i korzystać z promieni słonecznych. W przypadku niedoboru warto korzystać z suplementów, ale trzeba to robić rozważnie i najlepiej po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij:

Polecamy

Zobacz